ORTOTEK 2.0

Eindelijk een aangepaste inlegzool die direct werkt?

Soms is de oorzaak van een lichamelijke klacht te herleiden naar een direct verband. De verstuikte enkel, de verdraaide knie, de val op de heup zijn gemakkelijk te herkennen. Vaak is de oorzaak niet zo duidelijk. We gaan er dan van uit dat het lichaam, in de tijd, een probleem ontwikkelt door compensatie. Deze compensatiemechanismen verdelen zich over het hele lichaam, waarbij er in de praktijk steeds een terugkomend patroon te herkennen is.

Wanneer het lichaam deze storingen niet meer kan compenseren, zullen zich elders in het lichaam klachten ontwikkelen. De oorzaak van de pijn ligt dan echter ergens anders dan op de pijnlocatie. De fysiotherapeut zoekt de werkelijke oorzaak om het probleem op te lossen.

Alleen lokaal behandelen van het pijngebied past niet binnen deze gedachte. Alle gewrichten in ons lichaam staan met elkaar in verbinding. Als een gewricht niet optimaal functioneert, heeft dat invloed op alle andere gewrichten.

Ook de voet is hierin een belangrijke speler. De oplossing wordt dan veelal gezocht in steunzolen. Onder belasting wordt dan een afdruk gemaakt (van de onjuiste stand) waarna een poging wordt gedaan deze afdruk te corrigeren in een zool. Vaak duurt het geruime tijd om op deze zolen te kunnen lopen, want de voeten moeten er aan wennen.

WIJ DOEN HET ANDERS

In plaats van eerst een "kopie" te maken van de foute stand corrigeren wij de voet meteen in de juiste stand. Dit kan als de voet NIET belast wordt. Vanuit de onbelaste stand wordt de zool gemaakt in de gecorrigeerde stand van het hielbeen. De thermoplastische zool wordt kort verwarmd en daarna onder vacuüm naar de voet gevormd.

Een intake en onderzoek inclusief het aanmeten van de zolen duurt ongeveer een uur.

De kosten zijn vanaf € 160,00 per aangepaste zolen. Mogelijk worden de intake en het manueel therapeutisch onderzoek door de zorgverzekeraar vergoed vanuit de aanvullende verzekering. (vraag naar de voorwaarden)